Sapa

22 juli 2017 - Sapa, Vietnam

Nadat Teus gister pinkie pinkie had gedaan met de vrouwtjes, (Ze waren bang dat we niet kwamen opdagen) stonden ze zelf niet om 9 uur voor de deur, we zijn eerst geld gaan pinnen en toen kwamen we één van de vrouwen tegen, we maken een goeie deal. In het begin zijn we een beetje sceptisch en weten niet zo goed wat we beter kunnen doen, privétour bij haar zonder referenties of een groepstour bij het hotel. We vertellen haar wat onze wensen zijn en we beginnen onze trekking. Ze neemt ons mee door de prachtige rijstvelden via smalle en soms hele glibberige paadjes, Lisette mocht regenlaarzen van het hotel gebruiken maar die reuzenmaat van Teus hebben ze niet dus die is op zn gympen. We krijgen een lekkere lunch in de rijstvelden en vervolgen onze tocht van ongeveer 35 km door vier dorpen heen. Het vrouwtje doet dit elke dag maar had het vandaag ook wel erg zwaar aangezien zij deze tour normaal in 2 dagen doet, maar omdat wij van te voren hadden gezegd dat hoe mooier de tocht zou zijn hoe meer fooi zij zou krijgen deed ze zichtbaar haar best. We stappen flink door. Uiteindelijk belanden we om een uur of 4 bij haar thuis, het zag er erg netjes uit en een nachtje bij haar slapen had best gekund maar voor ons was het goed zo. We krijgen een kopje thee en wat fruit en wij helpen haar nog met wat Engelse appjes naar iemand te typen aangezien ze zelf analfabeet is. Wat daarom wel heel knap is: ze spreekt vloeiend 3 talen: Vietnamees / Mong- Vietnamees & Engels. Ze vraagt of Lisette op de foto wil met de kleding die de Mong mensen dragen, om de foto te maken lopen we een trapje op in haar achtertuin en daar verschijnt ineens een waanzinnig mooi rijstveld! We vragen of we er toch nog even doorheen mogen lopen en dat mag, ze laat haar zoontje van 8 jaar met ons meelopen (zeg gerust rennen) die we amper bij konden houden! Hierna lopen we terug naar haar dorp waar we met de scooter in een hoog tempo terug worden gebracht. Ze zetten ons voor het hotel af en we krijgen allebei nog 3 armbanden een dikke knuffel en een kus. Het lieve mensje had haar fooi weer dubbel en dwars verdiend want ze heeft onze verwachtingen overtroffen. Dit kwam ook voor een deel door het weer, na 2 maanden iedere dag regen was het vandaag voor het eerst de hele dag droog en liet de zon zich geregeld zien.